پمپ سانتریفیوژ یا پمپ حلزونی ساختار بسیار ساده ای دارد و در اساس شامل یک محفظه پیچکی و یک پروانه است. این پروانه بر روی یک شفت سوار میشود. این شفت بوسیله یک یاتاقان حمایت و نگه داشته میشود و یاتاقان نیز به نوبه خود محفظه یاتاقان جا گرفته است.
محرک اولیه این پمپ ها عموما یک الکتروموتور، توربین بخار و یا یک موتور احتراقی درون سوز است که گشتاور را بوسیله کوپلینگ به پمپ انتقال میدهد.
همینکه پروانه میچرخد سیال درون خود را شتاب میبخشد و جابجا میکند. درصورتیکه پمپ بدرستی طراحی و راه اندازی شده باشد سیال بیشتری برای گرفتن جای سیال قبلی به درون پمپ کشیده میشود. بنابراین میتواند گفت که پروانه انرژی جنبشی را بواسطه عمل مکانیکی به سیال انتقال میدهد.
سپس این انرژی جنبشی بوسیله محفظه حلزونی شکل به انرژی فشار تبدیل میگردد. فشار سیال در درون محفظه پمپ میبایست حفظ میگردد. حفظ فشار سیال با استفاده از یک چیدمان مناسب سیل صورت میگیرد. سیل مکانیکی ها در محفظه سیل نصب میگردند.
پمپ های سانتریفیوژ یا حلزونی را میتوان به شیوه های گوناگونی طبقه بندی کرد. بعضی از مبانی تقسیمات آنها در زیر می آید:
جهت محور پمپ ناظر به این است که محور شفت پمپ در چه حالت و وضعیتی است. محور میتواند عمودی یا افقی باشد. به بیان دیگر محور دوران معین میکند که پمپ افقی است و یا عمودی. منظور از تعداد مراحل، تعداد دسته پروانه ها و دیفیوزرها در پمپ است. هر کدام از دسته ها یک مرحله را تشکیل میدهد و معمولا پمپ های سانتریفیوژی یک مرحله ای، دو مرحله ای و یا چند مرحله ای هستند.
این نوع تقسیم بندی بر اساس جهت قرارگیری فلنج مکش پمپ صورت میگیرد. و میتواند افقی از ته مکش کننده نیز گفته میشود. یا عمودی از بالا مکش کننده نیز گفته میشود باشد.
مبنای این نوع تقسیم بندی برش محفظه است که میتواند در جهت شعاعی و قائم به محور شفت باشد و یا محوری و در موازات محور شفت باشد. به بیان دیگر در این تقسیم بندی پمپ ها بر اساس نحوه جدا شدن بدنه خودشان طبقه بندی میشود.
این تقسیم بندی ناظر به محل یاتاقان هایی است که روتور را نگه میدارند. درصورتیکه روتور به شکلی توسط یاتاقان حمایت شود که شکل یک پایه را پیدا کند این نوع پمپ ها را پمپ های روتور معلق می نامند و اگر پروانه های روی روتور به وسیله یاتاقانهایی حفظ و حمایت شوند که در همان سمت قرار دارند پمپ را از نوع یاتاقان در وسط می نامند.
این تقسیم بندی ناظر به نحوه قرارگیری پمپ بر روی پایه است و پمپ ممکن است که در مرکز شاسی واقع شده باشد و یا بر روی یک قالب چهار پایه ای شکل واقع شده باشد.
ویژگی اساسی پمپ های یک تکه یا اتصال نزدیک نداشتن کوپلینگ بین موتور و پمپ است. شفت این پمپ ها بلند است و پروانه در یکی از دو سمت انتهایی آن بر روی پمپ سوار میشود.
فلنج های مکش و تخلیه پمپ های عمودی یک تکه در طول یک محور واقع شده است و میتواند بین خطوط لوله قرار گیرد.
دسته بندی پمپ ها در بالا بر اساس ساختار و اجزای آنها صورت گرفته است. در صورتیکه تولید پمپ ها نیز بر اساس مورد مصرفی که پمپ هایی برای آن طراحی میگردند، تفاوت میکند.
برخی مصارف که پمپ های عمومی ممکن است داشته باشند عبارتند از:
Amoxicillin Expired
Paxil On The Internet
Achete Du Cialis En France Livraisons Rapide
Cialis Afecta El Higado