بوستر پمپ

21
دسامبر
بوستر پمپ آبرسانی
  • admin
  • 7 بازدید
  • ۳ دیدگاه
  • بوستر پمپ . پمپ . پمپ آبرسانی .

میتوان گفت تنظیم فشار آب مصرفی در ساختمان یکی از مهمترین دغدغه های سازندگان به شمار میرود و از آنجایی که مقدار مصرف در دوره های مختلف زمانی متغیر است و هیچ الگوی مشخصی ندارد، لذا نوسانات مصرف باعث افت فشار در زمان های مختلف خواهد شد. یکی از بهترین ابزارها برای رفع این مشکل، استفاده از بوسترپمپ آبرسانی است.

بطورکلی بوستر پمپ تلفیق یک یا چند پمپ بصورت موازی است که همزمان با تغییرات مصرف در سیستم بصورت نوبتی وارد سیستم شده و هد و دبی را متناسب با درخواست تنظیم میکند.

بوستر پمپ

بوستر پمپ به دو دسته دور ثابت و دور متغیر تقسیم بندی میشود. در ادامه به تفصیل در مورد ساختار بوستر پمپ ها و نحوه عملکرد آن اشاره خواهد شد.

موارد استفاده بوستر پمپ

آبرسانی در ساختمان، آبیاری فضای سبز، آبیاری استادیوم ها، آتشنشانی، ساختمان های بلند مرتبه، بیمارستان و درمانگاه ها، سیستم های تصفیه فاضلاب و انتقال بین حوضه ای و آبیاری تحت فشار در مزارع تنها بخشی از مراکز مورد استفاده بوستر پمپ به شمار میرود.

اجزای اصلی بوستر پمپ

بوستر پمپ از حداقل ۴ بخش اصلی تشکیل شده است:

  • مجموعه الکتروپمپ ها
  • شاسی و کلکتورهای دهش و مکش
  • منبع دیافراگمی و شیر آلات
  • تابلو فرمان

۱- مجموعه الکتروپمپ: در هر بوستر، حداقل از یک الکتروپمپ استفاده میشود. این الکتروپمپ میتواند بصورت یکپارچه توسط کارخانه سازنده تولید شده باشد، یا اینکه بصورت الکتروموتور جدا و پمپ جدا بر روی شاسی سوار شود.

۲- شاسی و کلکتورهای دهش و مکش: از مخزن اصلی که قبل از بوستر پمپ قرار دارد، یک لوله به کلکتور ورودی که به کلکتور مکش شهرت دارد وصل میشود. در دهانه مکش اتصالاتی وجود دارد که از آن جمله میتوان به شیر قطع و وصل، صافی، لرزه گیر و فلانچ اشاره کرد. بطور مشابه در دهانه خروجی نیز تمامی این اتصالات وجود دارد. علاوه بر اینها، شاسی نیز برای یکپارچه کردن تمام این بخش ها نیاز است.

۳- منبع دیافراگمی: در بوستر پمپ دور ثابت برای اینکه بتوان فشار خروجی یکنواختی ایجاد کرد، از منبع دیافراگمی استفاده میشود. برای بوستر پمپ دور متغیر از اینورتر برای تغییر هد و دبی استفاده میشود. پرشر سوئیچ ها وظیفه تنظیم فشار حداقل و حداکثری را دارند و پرشر ترنسمیتر، بر روی بوستر ها دور متغیر برای ارسال دیتا به اینورتر استفاده میشود.

۴- تابلوی فرمان: تابلوی فرمان عموما دارای دو مدار فرمان و قدرت است، در مدار فرمان تابلوی برق یک برد کنترل میکروپروسسوری و در مدار قدرت از کلید اصلی برای قطع و وصل جریان برق ورودی تابلو، کلیدهای فرعی برای قطع و وصل جریان برق هر یک از پمپ ها، کنتاکتورها جهت امکان قطع و وصل اتوماتیک جریان برق الکتروپمپ ها از طریق مدار فرمان، بی متال برای کنترل بار اضافی پمپها، کنترل فاز و ترمینال های مناسب استفاده شده است.

اجزای اصلی بوستر پمپ

انواع بوستر پمپ آبرسانی

بسته به اینکه در بوستر پمپ از یک الکتروپمپ استفاده شده باشد یا بیشتر، میتوان آنها را به دو دسته تقسیم کرد. بوستر پمپ تک پمپ و چند پمپه که بوستر پمپ چند پمپ خود به دو دسته با پمپ پیشرو و بدون پمپ پیشرو تقسیم بندی میشود. نام دیگر پمپ پیشرو، جوکی یا جاکی پمپ است. در برخی بوستر پمپ ها برای اینکه راندمان بالاتری داشته باشیم، ابتدا جوکی پمپ راه اندازی میشود و سپس پمپ های بعدی وارد مدار میشود. جوکی پمپ دارای هد مشابه با دیگر پمپ ها ولی آبدهی کمتر است.

استفاده از دو یا چند پمپ که بصورت کوبل شده توسط یک سیستم یک پارچه انتقال آب به طبقات مختلف یک ساختمان یا یک مجموعه چند واحدی را خواهد داشت. عموما در بوستر پمپ های کوچک که از دو پمپ استفاده شده است، یک پمپ اصلی و یک پمپ رزرو وجود دارد.

عموما پمپ اصلی توسط تابلو فرمان به وسیله ابزارهای کنترلی PLC نظیر اینورتر یا درایو، در مدار اصلی کار کرده و پمپ رزرو بعنوان پشتیبان در زمان هایی که سیستم جوابگو نباشد بصورت تک ضرب به سیستم اضافه خواهد شد. بوستر پمپ آبرسانی از بخش های زیادی تشکیل شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

عموما سیستم PLC در بوستر پمپ ها با استفاده از پرشر ترنسمیتر فرمان گرفته و دور موتور متصل به پمپ را کنترل خواهد کرد. Pressure Transmitter در حقیقت با کاهش فشار آب در مسیر خروجی بوستر پمپ آبرسانی، با تغییر آمپراژ، به ازای هر میلی آمپر نوسان ایجاد شده در آن، درایو فرکانس را تغییر داده و باعث تغییر در سرعت الکتروموتور متصل به پمپ خواهد شد.

این نوسانات تا زمانی که فرکانس سیستم به فرکانس نامی الکتروموتور (۵۰ هرتز) نرسیده سیستم با یک پمپ عمل خواهد کرد. بلافاصله پس از رسیدن الکتروموتور به دور نامی، پمپ دوم وارد مدار خواهد شد.

البته در سیستم های مختلف بسته به نوع کاربرد، با برنامه ای که به سیستم PLC خواهیم داد، میتوان تدابیری در نظر گرفت که هر دو پمپ در مقاطع مختلف بر روی سیستم کار کنند تا اینکه راندمان بیشتر شده و استهلاک کمتری داشته باشیم.

پمپ
۳ دیدگاه
  1. ivermectin tablets for humans
    آگوست 31, 2021 پاسخ

    Kamagra Online Flashback

  2. cialis on line
    آگوست 31, 2021 پاسخ

    Generic Cash On Delivery Doryx Best Website Online Store

  3. buying generic propecia online
    آگوست 31, 2021 پاسخ

    Amoxicillin 50mg Bmp 193

یک دیدگاه بگذارید