پمپ آب خانگی

16
فوریه
پمپ آب خانگی
  • admin
  • 0 بازدید
  • ۰ دیدگاه
  • پمپ آب، پمپ آب خانگی، پمپ .

پمپ آب خانگی بطورکلی به دستگاهی گفته میشود که انرژی الکتریکی (الکتروموتور) را به انرژی مکانیکی (پمپ) تبدیل کرده و با به گردش در آوردن پروانه ها، موجب تقویت فشار و انتقال سیال میشود.

حال در ساختمان ها و مناطق مسکونی، چون حالت عادی، آب به قسمتهای دور از انشعاب اصلی (لوله آب شهری) و طبقات بالاتر نمیرسد، نصب یک پمپ آب خانگی مناسب امری ضروری میباشد.

کاربرد پمپ آب خانگی:

  • تقویت فشار آب در ساختمان های مرتفع
  • آبرسانی به مجتمع های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد
  • تقویت فشار آب در خانه های ویلایی و متراژ بالا

عوامل موثر در انتخاب پمپ آب خانگی:

در زمان انتخاب پمپ آب باید به عوامل بسیاری توجه کنید، ولی برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که عدم در نظر گرفتن آنها در زمان خرید پمپ آب میتواند به شما خسارتهای مالی زیادی وارد کند.

در زیر برخی از مهمترین عوامل موثر بر انتخاب یک پمپ آب خانگی را لیست کرده ایم:

  1. تعداد طبقات ساختمان
  2. تعداد واحدها در هر طبقه
  3. متراژ واحدها
  4. تعداد شیرهای آب ساختمان
  5. میزان مصرف آب

انواع پمپ آب خانگی:

بطورکلی همه پمپها به دو دسته جابجایی مثبت و و دینامیکی تقسیم میشوند، و معمولا پمپ آب خانگی از دسته پمپهای دینامیکی است:

  • پمپ سانترفیوژ (گریز از مرکز)
  • پمپ محیطی
  • پمپ بشقابی
  • پمپ جتی
  • پمپ خودمکش
  • بوسترپمپ خانگی

تفاوت پمپ های آب خانگی:

  • پمپ سانترفیوژ همان پمپ های گریز از مرکز هستند که انواع بسیار متنوعی دارند و با توجه به تعداد و نوع پروانه، برای مصارف مختلفی بکار میروند. پمپ های سانترفیوژ با توان بالا را معمولا برای مصارف کشاورزی، آبیاری، صنعتی و…، و مدل های کوچکتر و با توان متوسط را برای مصارف خانگی و ساختمان ها میتوان بکار برد.
  • پمپ های محیطی به پمپ هایی میگویند که میتوانند سیالات را با دبی کم اما تا ارتفاع زیادی پمپاژ کنند و برای پمپاژ سیالات مخلوط با هوا ایده آل هستند.
  • پمپ بشقابی از نظر ساختاری همان پمپ های سانترفیوژ هستند که فاصله بین صفحات دوطرف پره های پروانه خیلی کمتر است و شکل محفظه مانند بشقاب میماند. این سری پمپ ها میتوانند نسبت متعادلی از دبی و هِد را ارائه دهند و برای کاربری هایی که نیاز به عملکردی کم صدا دارند مناسبند.
  • پمپ جتی کم و بیش شبیه به پمپ بشقابی هستند با این تفاوت که میتوانند تا ارتفاع خیلی بیشتری آب را پمپاژ کنند.
  • پمپ خودمکش پمپ های گریز از مرکزی هستند که بدون نیاز به سوپاپ خارجی در بالای مخزن، چاه و یا استخر قرار میگیرند و میتوانند موجب ایجاد نیروی مکش و انتقال آب شوند (خوب است بدانید سایر پمپ ها به خودی خود توانایی مکش ندارند و تنها سیالی که وارد پمپ میشود را منتقل میکنند. در حالی که پمپ های خودمکش سوپاپ سرخود بوده و میتوانند این نیرو را ایجاد کنند).
  • بوسترپمپ خانگی هم مانند سایر بوسترپمپ های دیگر ساخته میشود اما در ابعاد و توان کمتر. این سری پمپ ها از اتصال دو تا چند پمپ آب خانگی کوچکتر (نسبت به حداکثر فشار مورد نیاز برای ساختمان) بصورت موازی ایجاد شده اند و بسته به مصرف آب، پمپ ها را وارد مدار کرده و در زمان پایین آمدن مصرف، پمپ ها خاموش شده و از مدار خارج میشوند.

معمولا بوسترپمپ ها را برای ساختمان هایی با تعداد طبقات بالا مانند برج ها و ساختمان های بزرگ بکار میبرند که نیاز به ایجاد فشار تا ارتفاعات زیاد است. همچنین نسبت به سایر مدل های دیگر هزینه نگهداری خیلی کمتری دارند، و در مصرف انرژی بهینه میباشند.

انواع روش های راه اندازی پمپ:

  1.  پمپ خانگی با مخزن انبساط
  2.  پمپ خانگی با کلید اتوماتیک
  3.  پمپ خانگی با تابلو فرمان (تابلو برق)

تفاوت ست کنترل، منبع و تابلوبرق:

  1. پمپ هایی که با ست کنترل اتوماتیک شده اند، مقرون بصرفه تر بوده و هزینه کمتری نیاز دارند، اما در این مدل به دلیل داشتن کلید استارت اتوماتیک، با هربار باز و بسته کردن شیر آب، کلید، پمپ را روشن و خاموش میکند و باعث استهلاک پمپ میشوند. در مصارفی که مصرف آب زیاد است، این سیستم اصلا توصیه نمیشود.
  2. برای مصارف بالای آب، پمپ با منبع انبساط پیشنهاد میشود، که در این روش اندازه منبع مورد نیاز، رابطه مستقیمی با تعداد واحدها و میزان آب مصرفی دارد. با اینحال، این سیستم با وجود بصرفه بودنش در ابتدا، بیش از سایر روشها نیاز به سرویس و نگهداری کردن دارد، و در بلندمدت نیازمند صرف هزینه بیشتری است.
  3. پمپ با تابلو برق یکی از بهترین و پیشرفته ترین سیستمهای اتوماتیک کردن پمپ آب است، که در این روش دیگر با هربار بازکردن شیر آب پمپ با تمام توان خود شروع بکار نمیکند و با تنظیم تابلوبرق و تعریف درجات میزان مصرف، تنها برای جبران افت فشار آب به همان میزان تعریف شده پمپ را به گردش در می آورد و باعث میشود عمر پمپ و سیستم آبرسانی بسیار بالا رود. با این حال سیستم تابلو فرمان از همه مدل های دیگر گرانتر است ولی دیگر هزینه های نگهداری و سرویس کردن را ندارد.

اجزای اصلی پمپ آب خانگی:

  • الکتروموتور – شامل بخش الکتریکی پمپ آب
  • کوپلینگ – متصل کننده الکتروموتور به شفت پمپ
  • محفظه یاتاقان – محل قرارگیری بلبرینگ ها
  • مکانیکال سیل – آببندی پمپ و جداکننده سیال از سایر بخشها
  • پروانه – بسته به کاربری انواع بسیار متنوعی دارد

پمپ آب بی صدا:

پمپ آب بی صدا تنها یک واژه غلط و عوام فریبانه برای تبلیغات بوده و امروزه این واژه به اشتباه در میان افراد موسوم شده است. باید بدانید که تمامی پمپ هایی که در بازار ایران وجود دارند تولید صدا میکنند ولی این صدا بسته به نوع پمپ و برند آن میتواند متفاوت باشد، اما در کل از میان مدل های پمپ آب خانگی ذکر شده در بالا پمپ بشقابی از همه صدای کمتری تولید میکند. (بعنوان مثال پمپ بشقابی پنتاکس نسبت به سایر مدل های آن دارای صدای بسیار کمتری است)

برندهای مشهور پمپ های خانگی

پنتاکس (Pentax) یک برند ایتالیاییست که در بازار ایران محبوبیت زیادی دارد و کیفیت آن برای همه اثبات شده است. شرکت پنتاکس با شعار رضایت مشتری و پیشرفت دائم در تمامی بخشهای تولید، سازماندهی و توزیع، محدوده وسیعی از پمپ ها از جمله: خانگی، کشاورزی، شهری و صنعتی را تولید میکند، و به مصرف کنندگان این امکان را میدهد تا متناسب با هر کاربری که دارند پمپ با کیفیت مناسب خود را انتخاب کنند.

داب (DAB) یکی دیگر از برندهای ایتالیایی پرطرفدار و باسابقه در بازار ایران است. محصولات داب پمپ هایی قابل اطمینان و باکیفیت هستند که به آسانی قابل نصب بوده و در مصرف انرژی بهینه میباشند. شرکت داب توانسته است برای رنج وسیعی از کاربری های مختلف راه حلی عالی ارائه دهد، از جمله: سیستم های گرمایشی و تهویه هوا، تامین آب، آبیاری، کشاورزی، جمع آوری و تخلیه آب و…

رادپمپ یکی از برندهای با کیفیت ایرانی است که در بازار ایران توانسته است کیفیت و برتری محصولاتش را به همگان ثابت کند. پمپ های رادپمپ به دلیل استیل و ضدآب بودن و همچنین قیمت مناسبشان نسبت به برندهای ایتالیایی، برتری قابل توجهی پیدا کرده اند همچنین به دلیل وجود کارخانه مادر در ایران خدمات پس از فروش بهتری را نسبت به سایر برندهای خارجی به مشتریان خود ارائه میدهند.

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بگذارید