خانه / جرثقیل و وینچ

وینچ ها یک سازه هستند که با مکانیزم سیم وقرقره عمل می کنند و در صنعت مصارف گسترده ای دارند. در انواع جرثقیل وینچ یکی از عملگر های پرکار بشمار می رود زیرا با استفاده از مکانیزم قرقره های مرکب میتوان مزیت مکانیکی را بالا برد. در جرثقیل های هیدرولیکی نیز با انتقال نیروی پمپ هیدرولیکی به هیدرو موتور و گیربکس قرقره اصلی یا درام وینچ حرکت دورانی در دوجهت فراهم میکند و با متصل کردن یک سیم بکسل به سازه به راحتی میتوان یک حرکت خطی بوجود آورد. برای بالا بردن قدرت کششی در این سیستم از قرقره های مرکب استفاده میکنند. یعنی اینکه سیم را بصورت دولا یا بیشتر به قلاب متصل میکنند این عمل باعث افزایش قدرت می شود. مثلا در جرثقیل ۳تن قدرت کشش وینچ درحالت عادی(تک لا) ۷۵۰ کیلو است و با ۴ لا شدن سیم قدرت کشش ۴برابر شده و به ۳تن می رسد.

در جرثقیل هیدرولیکی ایمن بودن وینچ بسیار حایز اهمیت است چرا که سقوط یا نزول بار ممکن است بسیار خطر افرین باشد به همین علت در جرثقیل وینچ ها با ترمز و سیستم کلاچ اتوماتیک ایمن میشوند که گاهی در چند مرحله این ایمنی تضمین میشود در بعضی موارد هم یک ترمز مکانیکی ضد سقوط مکمل ترمز اصلی میشود که  ترمز با نیروی گریز از مرکز فعال شده و موجب عدم سقوط بار میگردد.   در بیشتر جرثقیل های سنگین ونیمه سنگین از دو وینچ استفاده می شود یکی بصورت تک لا دیگری بصورت چندلا . در جرثقیلهای قدیمی تر هر دو درام وینچ به یک گیربکس کوپل شده و با یک طبقه شیر (یک لیور) مدیریت می شود و با یک سیستم کلاچ خشک لنتی با فرمان هیدرولیک از داخل کابین گیربکس با درام تک لا یا چند لا درگیر و خلاص می شود . در جرثقیل های مدل بالاتر که معروف به پنج لیور هستند برای وینچ تک لا و چند لا دو گیربکس مجزا تعبیه شده تا هر دو درام بطور جداگانه قابل مدیریت باشد.