بک واش

26
ژانویه
بک واش و فیلتر استخر
بک واش و فیلتر استخر
  • admin
  • 0 بازدید
  • ۰ دیدگاه
  • استخر . بک واش . فیلتر استخر .

اگر میخواهید یاد بگیرید چطور باید فیلتر استخر خود را تمیز کنید تا دوباره آب را برای شما قبل صاف و شفاف کند و میخواهید بدانید بک واش چیست و چه موقع و برای چه مدت باید اینکار را انجام دهید ادامه مطلب را دنبال کنید:
تقریبا همه فیلترها یک مکانیزم یکسان دارند و در آن آب استخر از میان مدیا (شن، پودر دیاتومه و یا کاتریج) رد شده و در این حین، کثیفی ها و ناخالصی های معلق در آب میان ذرات فیلتر گیر کرده و در نتیجه آب استخر تصفیه و تمیز میشود.
اما با گذر زمان این کثیفی ها انباشته شده و دیگر نمیذارند فیلتر مثل قبل آب را تصفیه کند که در اینجا نیاز به سرویس دوره ای و تمیز کردن سیستم فیلتراسیون مطرح میشود.

بک واش فیلتر چیست و چکار میکند؟

بک واش در واقع راهیست برای تمیز کردن فیلتر استخر. که در این روش آب استخر را با فشار بصورت معکوس از مخزن فیلتر برای چند دقیقه عبور میدهند تا کثیفی هایی که در بین ذرات شن گیر افتاده است جدا شود و از طریق شیلنگ تعبیه شده خارج گردد.

همانطورکه پیش تر گفتیم، به مرور زمان، با حرکت آب در یک جهت ثابت، کثیفی های گیر افتاده در میان ذرات مدیا (شن) در همان جهت انباشته میشوند و فیلتر را مسدود میکنند که این امر سبب کم شدن کارآمدی فیلتر و عدم توانایی آن در تمیز و شفاف کردن آب استخر میشود.
حال زمانی که شما فیلتر را بک واش میکنید در واقع آب را از جهت معکوس از فیلتر عبور میدهید و این کار کثیفی های گیر افتاده در بین ذرات شن را جدا کرده و از طریق لوله تعبیه شده از سیستم خارج میکند.

عموما فیلترهای شنی و فیلترهای دیاتومه مجهز به گزینه بک واش “BACKWASH” هستند، اما فیلترهای کاتریجی نیازی به بک واش ندارند و برای تمیز کردن آنها باید کاتریج ها را در آورده و شستشو دهید.

آموزش گام به گام بک واش فیلتر استخر

  1. سیستم فیلتراسیون و پمپ استخر را خاموش کنید.
  2. شلنگ تعبیه شده برای خروج آب را به فیلتر متصل کنید.
  3. دستگیره چند راهی واقع شده در بالای فیلتر را (مانند عکس) بروی گزینه بک واش BACKWASH قرار دهید.
  4. پمپ را روشن کنید و برای حدود ۲ دقیقه به بک واش ادامه دهید، در این زمان نمایشگر شیشه ای واقع شده در کنار خروجی فیلتر را کاملا تحت نظر بگیرید تا به محض شفاف شدن آب بک واش را متوقف کنید.
  5. برای اتمام بک واش، پمپ را خاموش کنید.
  6. سپس دستگیره فیلتر را روی گزینه شستشو RINSE قرار دهید و مطمئن شوید که دستگیره در جای خود ثابت شده است.
  7. پمپ را روشن کنید و برای حدود ۱ دقیقه به کار شستشوی فیلتر ادامه دهید تا آب کاملا تمیز شود.
  8. پمپ را مجددا خاموش کنید.
  9. دستگیره چند راهی را دوباره روی گزینه فیلتر FILTER قرار دهید و مطمئن شوید که در جای خود قفل شده است.
  10. پمپ را روشن کنید و بگزارید سیستم فیلتراسیون به روند عادی خود ادامه دهد.

نکته: هیچ زمان دستگیره چند راهی فیلتر را زمانی که پمپ روشن است نچرخانید! اینکار میتواند باعث خراب شدن و حتی پاره شدن واشر لاستیکی داخل دستگیره شود که خرابی آن سبب میشود آب به دیگر بخش های فیلتر نشتی پیدا کند.
نکته: حتما اطمینان حاصل فرمایید که دستگیره در هر مرحله بخوبی در جای مورد نظر قفل شده است.
نکته: خیلی دقت فرمایید که همیشه دستگیره چند راهی فیلتر را به یک جهت بچرخانید، یعنی اگر از اول برای تغییر عملکرد دستگیره را از سمت راست چرخاندید، از این به بعد هم برای تغییر آن همیشه دستگیره را به سمت راست بچرخانید، و برعکس. اگر دائما جهت چرخش دستگیره را تغییر دهید، باعث هرز شدن واشر آن و کوتاه شدن عمرش میشوید.

چه زمانی فیلتر نیاز به بک واش دارد؟

زمانی که شما سیستم فیلتر استخر خود را راه اندازی میکنید، کار خواندن فشار سنج و بررسی مداوم آن باید یکی از کارهای دائمی شما شود. حال به مرور زمان، با گیر کردن کثیفی ها و به دام افتادن ناخالصی ها در فیلتر، از آنجایی که آب نمیتواند براحتی از سیستم عبور کند خواهید دید که فشار سیستم بالا میرود و عدد نشان داده شده توسط فشار سنج از حد معمول همیشگی بالاتر میرود.
زمانی که فشارسنج، فشاری ۱۰PSI (وبیشتر از ۱۰) بالاتر از فشار معمول سیستم را نشان میدهد، آن موقع زمان بک واش کردن فیلتر است.
با اینکه شما میتوانید قبل از بالا رفتن فشار تا حد گفته شده هم فیلتر را بک واش کنید، اما توصیه میکنیم اینکار را تا حد امکان به تاخیر بیاندازید، زیرا همیشه این انسداد فیلتر چیز بدی نیست و وجود مقداری ذرات و ناخالصی گیر افتاده در فیلتر سبب میشود سیستم فیلتراسیون شما بتواند ذرات معلق کوچکتر را هم فیلتر کند و آب شفافتری تحویل دهد.

چه زمانی نباید بک واش را انجام دهید؟

اگر استخر شما دارای مقادر غیر عادی از کثیفی است (بعنوان مثال، وارد شدن مقادیری از گل و لای حاصل ساختمان سازی و یا طوفان به آب استخر)، پیشنهاد میشود که آب استخر و کثیفی ها را کلا با جارو استخر تخلیه کنید و مستقیما به فاضلاب بریزید و در این موارد برای خروج ناخالصی ها از گزینه بک واش استفاده نکنید.

اصول بک واش فیلتر استخر را بدانید:

مهم است که برای حفظ سلامت و بهداشت افراد و طبیعت، پساب حاصل از بک واش فیلتر را بطور اصولی دفع کنید.
یکی از معایب بک واش آبی است که از استخر خارج شده و بعنوان پساب به فاضلاب روانه میشود. هرچند نمیتوان از اتلاف آب جلوگیری کرد، اما مهم است که بتوانید این اتلاف آب را به حداقل برسانید و برای آن نیاز است که حواستان کاملا به شیلنگ تخلیه آب باشد تا پس از عبور کثیفی ها، بمحض شفاف شدن آب سیستم را خاموش کنید و عمل بک واش را متوقف کنید. توجه کنید که برای فیلترهای شنی، بیش از حد لازم به کار بک واش ادامه ندهید، زیرا این فیلترها در اواسط دوره کار خود بیشترین اثرگذاری را دارند و اندکی گرفتگی در بین شن ها به تصفیه ناخالصی های کوچکتر کمک میکنند. در نتیجه ادامه ی بک واش بیش از حد، این ذرات گیر افتاده را هم جدا میکند و در نهایت کارآمدی فیلتر را کاهش میدهد.
در آخر همیشه دقت کنید که پیش از تغییر شیر چند راهی حتما و حتما پمپ استخر خاموش باشد و عدم توجه به این نکته به سیستم فیلتراسیون آسیب میرساند و حتی ممکن است کاملا آن را خراب کند.

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بگذارید